• Vrijwiligersbeleid 2025-2026

  • De vitaliteit van Alphense Boys wordt voor een belangrijk deel bepaald door de kosteloze inzet van de leden voor de vereniging. Het is een bekend verhaal dat het verenigingen veel moeite kost om voldoende vrijwilligers te vinden en te binden, voor allerlei taken. Dit zien we ook bij de Boys/Girls. Véél (steeds meer) werk komt op dezelfde leden neer. Om de vereniging draaiend te houden en te laten groeien, zijn méér handen nodig.

    In seizoen 2024-2025 heeft Alphense Boys het vrijwilligersbeleid aangescherpt. Uitgangspunt van ons bestuur is dat je als lid van Alphense Boys het recht hebt om deel te nemen aan wedstrijden en verenigingsactiviteiten. Daarbij neem je ook de plicht op om bij te dragen in de organisatie van de vereniging, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Voor jeugdleden tot 16 jaar ligt deze verplichting bij de ouder(s)/verzorger(s). In de Algemene Vergadering van 24 juni 2024 hebben de leden ingestemd met het nieuwe vrijwilligersbeleid.

    Eigen inzichten én ervaringen van andere (voetbal)verenigingen zijn als leidraad genomen voor het vrijwilligersbeleid. In de praktijk komt het erop neer, dat ieder lid van Alphense Boys niet alleen voetballer is, maar óók lid van de vereniging.

    Er zaten haken en ogen aan de invoering en uitvoering van het vernieuwde vrijwilligersbeleid. De praktijk bleek weerbarstiger dan de theorie. Toch kijkt het bestuur met tevredenheid terug op de implementatie. Het lukte onder meer om de uitgaven aan bar- en keukenpersoneel fiks terug te dringen. Maar doordat vrijwilligers soms niet kwamen, moesten we – vaak op het laatste moment - ook noodgrepen uithalen om de bar en keuken open te houden. Helaas heeft het in sommige gevallen er ook voor gezorgd dat de kantine gesloten moest worden.

    Om deze reden passen we het beleid aan. Hierover heeft het bestuur een addendum opgesteld. In de Algemene Vergadering van 7 juli a.s. wordt dit toegelicht en zal het bestuur aan de leden voorstellen om met de aanpassingen akkoord te gaan.

  • Addendum op het vrijwilligersbeleid van Alphense Boys

    Doel: een betere en betrouwbare bezetting van bar, keuken en commissiekamer + opkomst

    Uitgangspunten

    • We spreken niet meer van vrijwilligerswerk, dit worden verenigingstaken.
    • Elk team krijgt deze verenigingstaken toegewezen.
    • Elk team stelt hiervoor zijn eigen coördinator aan. In de meeste gevallen zal dit de aanvoeder/teammanager zijn.
    • Voor elke toegewezen verenigingstaak (dienst bar, keuken en [ad hoc] commissiekamer) vaardigt het team twee leden af. De mensen die de taken uitvoeren, krijgen punten. Uiteindelijk dient ieder lid een minimum aantal punten in het seizoen te behalen.
    • Je kunt ook punten verdienen door andere taken te verrichten; hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen verenigingstaken (wel punten) en teamtaken (geen punten); zie verder bij Definities.De verenigingstaken (bar-, keuken en commissiekamerdiensten) worden gelijkelijk over het aantal teams verdeeld.
    • Leden die het minimaal aantal punten niet halen, worden gesanctioneerd (75 euro per seizoen).

    Overige bepalingen

    • Het G-team wordt niet ingeroosterd.
    • Voor jeugdselectieleden blijft gelden dat zij ook nog andere taken hebben, waaronder fluiten/vlaggen op toernooien. Deze vervallen níet door bar- en keukendiensten. Deze andere taken leveren ook punten op.
    • Parttimeleden draaien volledig mee.
    • Uitvoering van de verenigingstaken voor leden vanaf O17 gebeurt door de ouders.
    • Uitvoering van de verenigingstaken gebeurt vanaf O17 door het lid zelf of de ouders van het lid.

    Verenigingstaken worden in diensten uitgevoerd:

    Dag

    Dienst 1

    DIenst 2

    Dienst 3

    Bar: Maandag

    16:00 – 18:00

    17:30 – 20:00

    20:00-22:30

    Bar: Dinsdag

    16:00 – 18:00

    17:30 – 20:00

    20:00-22:30

    Bar: Woensdag

    16:00 – 18:00

    18:00 – 20:00

    20:00-22:30

    Bar: Donderdag

    16:00 – 18:00

    17:30 – 20:00

    20:00-22:30

    Bar: Vrijdag

    16:00 – 18:00

    17:30 – 20:00

    Ad hoc

    Bar: Zaterdag

    07:30 - 12:00

    12:00 - 17:00

    17:00 – Sluit

    Bar: Zondag

    Uur voor aanvang tot sluit

    Keuken: zaterdag

     

    10:00 – 13:30

    13:30 – 18:00

     

    Planning en registratie

    Het seizoen beslaat ca. 40 weken. Er zijn 15 diensten per week = 600 diensten per seizoen.

    Voor de toedeling van de verenigingstaken wordt een kwartaalplanning gemaakt, waarbij in ieder geval wordt gekeken naar de volgende inzet van diensten. Dit is een uitgangspunt, de genoemde teams kunnen ook op andere tijden ingedeeld worden. :

    Woensdagmiddag (dienst 1)                                   <O7 – O8 – O9

    Maandag, dinsdag en donderdag
    dienst 1, 2 en eventueel 3                                       Jeugdselectieteams

    Woensdag dienst 3                                                   Zondagteams senioren

    Zondag                                                                        Zondagteams senioren

    Laatste donderdag van de maand                         Avondploeg —> alleen de laatste dienst

    Vrijdagavond (7x7)                                                   Ad hoc door deelnemende team

    Overige diensten midweeks en zaterdag                           Overige teams

    Het ‘Team van dienst’ wordt vermeld in de voetbal.nl app. Nadat de verenigingstaak is uitgevoerd wordt dit in Sportlink geregistreerd (door en daarmee wordt ook meteen het aantal punten bijgehouden. Spelers worden in februari geïnformeerd over hun status.

    De teams worden naar rato ingedeeld. Bij de toedeling van de verenigingstaken wordt rekening gehouden met het aantal spelers per team:

                                                                                                                     Aantal diensten per seizoen:

    O7-8-9:                             gemiddeld 6 spelers                                   10 diensten + 2 overige*

    O10-11-12:                      gemiddeld 10 spelers                                12 diensten + 2 overige

    >O13 - senioren:            gemiddeld 16 spelers                                16 diensten + 2 overige

    * Overige diensten zijn bijvoorbeeld diensten tijdens toernooidagen of commissiekamerdiensten.

     

    Definities

    Hieronder geven we nog een toelichting/uitleg op definities en uitgangspunten van ons vrijwilligersbeleid. 

    Verenigingswerk 
    De bijdrage die je levert aan de organisatie van de vereniging, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. 

    Vrijwilligersfunctie 
    Een functie met een min of meer permanent/structureel karakter (bijvoorbeeld: bestuurslid, scheidsrechter, commissielid, jeugdleider e.d.). 

    Verenigingstaak
    De taak/taken die je als vrijwilliger voor de vereniging uitvoert, die je structureel uitvoert of op incidentele basis/projectbasis.

    In ons beleid onderscheiden we verenigingsfuncties en -taken van teamfuncties en -taken. Activiteiten die je als ouder incidenteel verricht (bijvoorbeeld rij-ouder, bij toerbeurt assistent-scheidsrechter zijn, limonade halen, verslag schrijven over de wedstrijd) beschouwen we als teamtaken; die tellen in principe niet mee voor de vrijwillige inzet). 

    Uitgangspunten

    1. Het vrijwilligersbeleid (sinds 2024-2025) van Alphense Boys is van toepassing op ieder spelend lid, dan wel de ouders/verzorgers van jeugdleden.
    2. Jeugdleden van 16 jaar en ouder kunnen in plaats van hun ouder(s)/verzorger(s) een vrijwilligersfunctie of verenigingstaak uitvoeren. Tot en met de leeftijd van 18 jaar zijn de ouder(s)/verzorger(s) verantwoordelijk dat de vereiste verenigingsinzet wordt gedaan.
    3. Ieder spelend lid, dan wel ouder(s)/verzorger(s) van de jeugdleden, vervult ten minste één vrijwilligersfunctie of één of meerdere verenigingsstaken.
    4. Gezinnen met meer dan één spelend jeugdlid (18 jaar of jonger), worden voor twee kinderen belast met verenigingstaken; voor het derde kind en meer kinderen vervalt de vereiste inzet.
    5. Rustende leden en leden van 65 jaar of ouder zijn vrijgesteld van de vereiste verenigingsinzet. Zij worden wel actief door het bestuur benaderd om een taak/-functie uit te voeren. Op een rustend lid met een voetballend kind blijft de vereiste vrijwilligersinzet van toepassing.
    6. Iedere vrijwilliger wordt per seizoen (1 juli – 30 juni) geacht minimaal 2 dagdelen à 4 uur per seizoen aan verenigingstaken uit te voeren.
    7. Leden kunnen hun inzet afkopen; de kosten hiervan bedragen 75 euro. Dit bedrag wordt via NIKKI geïncasseerd. Lees hier meer over de samenwerking van Alphense Boys en NIKKI.