De vitaliteit van Alphense Boys wordt voor een belangrijk deel bepaald door de kosteloze inzet van de leden voor de vereniging. Het is een bekend verhaal dat het verenigingen veel moeite kost om voldoende vrijwilligers te vinden en te binden, voor allerlei taken. Dit zien we ook bij de Boys/Girls. Véél (steeds meer) werk komt op dezelfde leden neer. Om de vereniging draaiend te houden en te laten groeien, zijn méér handen nodig.
In seizoen 2024-2025 heeft Alphense Boys het vrijwilligersbeleid aangescherpt. Uitgangspunt van ons bestuur is dat je als lid van Alphense Boys het recht hebt om deel te nemen aan wedstrijden en verenigingsactiviteiten. Daarbij neem je ook de plicht op om bij te dragen in de organisatie van de vereniging, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Voor jeugdleden tot 16 jaar ligt deze verplichting bij de ouder(s)/verzorger(s). In de Algemene Vergadering van 24 juni 2024 hebben de leden ingestemd met het nieuwe vrijwilligersbeleid.
Eigen inzichten én ervaringen van andere (voetbal)verenigingen zijn als leidraad genomen voor het vrijwilligersbeleid. In de praktijk komt het erop neer, dat ieder lid van Alphense Boys niet alleen voetballer is, maar óók lid van de vereniging.
Er zaten haken en ogen aan de invoering en uitvoering van het vernieuwde vrijwilligersbeleid. De praktijk bleek weerbarstiger dan de theorie. Toch kijkt het bestuur met tevredenheid terug op de implementatie. Het lukte onder meer om de uitgaven aan bar- en keukenpersoneel fiks terug te dringen. Maar doordat vrijwilligers soms niet kwamen, moesten we – vaak op het laatste moment - ook noodgrepen uithalen om de bar en keuken open te houden. Helaas heeft het in sommige gevallen er ook voor gezorgd dat de kantine gesloten moest worden.
Om deze reden passen we het beleid aan. Hierover heeft het bestuur een addendum opgesteld. In de Algemene Vergadering van 7 juli a.s. wordt dit toegelicht en zal het bestuur aan de leden voorstellen om met de aanpassingen akkoord te gaan.
Addendum op het vrijwilligersbeleid van Alphense Boys
Doel: een betere en betrouwbare bezetting van bar, keuken en commissiekamer + opkomst
Uitgangspunten
Overige bepalingen
Verenigingstaken worden in diensten uitgevoerd:
Dag |
Dienst 1 |
DIenst 2 |
Dienst 3 |
Bar: Maandag |
16:00 – 18:00 |
17:30 – 20:00 |
20:00-22:30 |
Bar: Dinsdag |
16:00 – 18:00 |
17:30 – 20:00 |
20:00-22:30 |
Bar: Woensdag |
16:00 – 18:00 |
18:00 – 20:00 |
20:00-22:30 |
Bar: Donderdag |
16:00 – 18:00 |
17:30 – 20:00 |
20:00-22:30 |
Bar: Vrijdag |
16:00 – 18:00 |
17:30 – 20:00 |
Ad hoc |
Bar: Zaterdag |
07:30 - 12:00 |
12:00 - 17:00 |
17:00 – Sluit |
Bar: Zondag |
Uur voor aanvang tot sluit |
||
Keuken: zaterdag |
|
10:00 – 13:30 |
13:30 – 18:00 |
Planning en registratie
Het seizoen beslaat ca. 40 weken. Er zijn 15 diensten per week = 600 diensten per seizoen.
Voor de toedeling van de verenigingstaken wordt een kwartaalplanning gemaakt, waarbij in ieder geval wordt gekeken naar de volgende inzet van diensten. Dit is een uitgangspunt, de genoemde teams kunnen ook op andere tijden ingedeeld worden. :
Woensdagmiddag (dienst 1) <O7 – O8 – O9
Maandag, dinsdag en donderdag
dienst 1, 2 en eventueel 3 Jeugdselectieteams
Woensdag dienst 3 Zondagteams senioren
Zondag Zondagteams senioren
Laatste donderdag van de maand Avondploeg —> alleen de laatste dienst
Vrijdagavond (7x7) Ad hoc door deelnemende team
Overige diensten midweeks en zaterdag Overige teams
Het ‘Team van dienst’ wordt vermeld in de voetbal.nl app. Nadat de verenigingstaak is uitgevoerd wordt dit in Sportlink geregistreerd (door en daarmee wordt ook meteen het aantal punten bijgehouden. Spelers worden in februari geïnformeerd over hun status.
De teams worden naar rato ingedeeld. Bij de toedeling van de verenigingstaken wordt rekening gehouden met het aantal spelers per team:
Aantal diensten per seizoen:
O7-8-9: gemiddeld 6 spelers 10 diensten + 2 overige*
O10-11-12: gemiddeld 10 spelers 12 diensten + 2 overige
>O13 - senioren: gemiddeld 16 spelers 16 diensten + 2 overige
* Overige diensten zijn bijvoorbeeld diensten tijdens toernooidagen of commissiekamerdiensten.
Definities
Hieronder geven we nog een toelichting/uitleg op definities en uitgangspunten van ons vrijwilligersbeleid.
Verenigingswerk
De bijdrage die je levert aan de organisatie van de vereniging, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat.
Vrijwilligersfunctie
Een functie met een min of meer permanent/structureel karakter (bijvoorbeeld: bestuurslid, scheidsrechter, commissielid, jeugdleider e.d.).
Verenigingstaak
De taak/taken die je als vrijwilliger voor de vereniging uitvoert, die je structureel uitvoert of op incidentele basis/projectbasis.
In ons beleid onderscheiden we verenigingsfuncties en -taken van teamfuncties en -taken. Activiteiten die je als ouder incidenteel verricht (bijvoorbeeld rij-ouder, bij toerbeurt assistent-scheidsrechter zijn, limonade halen, verslag schrijven over de wedstrijd) beschouwen we als teamtaken; die tellen in principe niet mee voor de vrijwillige inzet).
Uitgangspunten
Bezoekadres
Alphense Boys
Sportlaan 2
2406 LD ALPHEN AAN DEN RIJN
Contact
Clubhuis: (0172) 492774
Mail: info@alphenseboys.nl